dinsdag 15 mei 2012

Zelf zeep maken

Het idee komt van Corine, en ik vind het zo een super 'traktatie' (voor jong en oud) dat ik er ook direct mee aan het werk ben gegaan.

Mijn zeepjes zijn lang niet zo mooi als die van Ilse, maar oefenen baart kunst (hopelijk!).
Leuk als traktatie of klein cadeautje!

Recept?
  • Men neme Marseillezeep Vlokken en laat deze smelten in heet / kokend water. Hoeveelheid ongeveer 1 op 1 dus bijv. 500 gram op 0,5 liter.
    Hierbij houdt men zich WEL aan het recept, in tegenstelling tot ondergetekende om het krijgen van te natte / gel achtige zeep te voorkomen.
  • Men kan ook citroenschil of iets dergelijks toevoegen voor een kleurtje / geurtje. Het kan in een zakje of thee-ei, ik gooide het er gewoon bij in voor 'scrub-effect'.
  • Vervolgens in vormpjes gieten en dan maar wachten. En wachten. En wachten...

Die van mij zijn (een beetje) gel achtig geworden maar eigenlijk zijn ze niet zo erg. Voor eigen gebruik zelfs prettiger zo (volgens Manlief omdat 'het zo lekker smeert'). Maar als cadeau moeten ze wel droger zijn ;-).

Kleine bloempjes / ijsklontjes zijn dan als een soort badparels voor eenmalig gebruik.


Hoe dan ook, het is eens een keer wat anders dan vloeibare zeep.

Maak jij ook wel eens zeep? Heb jij speciale trucjes die je daarbij gebruikt?
En als je dat niet doet, wat geef jij dan als het geen eetbare traktatie mag zijn?




26 opmerkingen:

  1. Als het niet eetbaar mag zijn geef ik wel ooit een deurhanger in de vorm van een uitje of paddestoel met namen erop (voor kinderen) als het voor volwassenen is dan vaak een bosje thee (boeketje)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig!Zou je er ook een naam ik kunnen zetten bij het opstijven? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina,
    Vast wel! Heb ik nog niet geprobeerd maar ik ga het volgende keer zeker doen. Dit was meer een experiment om te kijken of het kan ;-).
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk!!!!
    Het is belangrijk om het niet te heet te laten worden, dan worden ze harder en minder zweterig.
    Wij hadden het ook een keer in de koelkast laten stollen, maar dat is ook niet bevorderlijk als je ongezwete zeep wilt.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het zo leuk en ben ook aan de slag gegaan. Ik heb 100 gram Marseille zeep vlokken met 100 ml net van de kook af water genomen en in een kom gemengd (met een lepel). Maar het mengsel blijft dik, vlokkerig... Ik vind het zo jammer! Ik had al leuke zeep stempels gehaald bij de Pippoos...

    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Claudia,
    Was het water heet genoeg (echt kokend)?
    Ik heb het nu wel op de juiste manier gemaakt en is goed gelukt, ik heb het zelfs als cadeau gegeven.
    Misschien niet genoeg geroerd? Of tijd gegeven?
    Laat je het weten?
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Julia,

    Het water was net van de kook af, zo heb ik het op de vlokken gegoten. Flink geroerd, maar het bleef vlokkerig. Toen heeft manlief het overgenomen en is zelfs met een garde aan de slag gegaan terwijl hij het au bain Marie verwarmde. Zelfs toen bleef het vlokkerig.toen maar meer water toegevoegd, maar ook dat hielp maar een beetje. Als ik naar jouw plaatjes kijk is de zeep ietwat doorzichtig, gelachtig. Mijn mengsel is echt wit, ik begrijp er niets van.... Groetjes, claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Claudia
      ik denk te weten hoe het komt bij dove zeep kan je het ook niet om smelten en dan blijft het ook nog vlokkerig en gaat het schuimen. dat heb ik ook gehad. ik gebruik altijd zeep van de TUINEN die hebben verschillende soorten en die ruiken fantastisch. misschien moet je die ook maar eens een keer uitproberen! veel succes!
      groetjes, ilona

      Verwijderen
  8. Oh en ik vergeet nog te vragen hoe lang je moet wachten totdat het mengel klaar is, dagen of uren? Dank je wel!
    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Claudia,
      Ik heb citroenschil / grapefruitschil toegevoegd, daarom is het geel.
      En het duurde 1 dag voordat het een beetje hard werd.
      Maar die van mij bleven aardig zacht de eerste keer, de tweede keer (bij minder water gebruiken) werden ze gewoon hard.
      Maar je moet het water niet van de kook halen.
      Gewoon water koken, zeep toevoegen en blijven roeren op laag vuurtje. Zeker een aantal minuten. Dan lost het op.

      Gr,
      Julia

      Verwijderen
  9. Hi Julia,

    Bedankt, nu begrijp ik waarom het fout is gegaan, het was mij niet duidelijk dat het mengsel op het vuur verwarmd moest worden. Nu kom ik er vast wel uit, nogmaals dank!

    Groetjes Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Superleuk! Ik maak tegenwoordig helemaal zelf zeep, dus niet van vlokken maar van verschillende soorten olie die je met loog verzeept. Dan voeg ik heerlijke etherische olie toe, en de zeep is superzacht :-). Ik heb de laatste keer bio-kokos en olijfolie gebruikt, en ylang ylang, patchoeli, mandarijn en sandelhoutolie toegevoegd. Ook een hit bij vrienden :-)
    Wat super dat je weer blogt! Ik heb al veel van je geleerd

    Groetjes,

    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien een vreemde vraag, maar is zeep maken wel echt goed voor je huid en lijf? Er vindt natuurlijk een chemische reactie plaats, niet dat dat slecht hoeft te zijn, maar ik vroeg het mij ineens zo toch af...iemand een antwoord op deze vreemde vraag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anoniem,
      Welkom op mijn blog.
      Geen chemische reactie bij deze ingrediënten, maar oplossen.
      Overigens meer chemische reactie bij chemische ingrediënten als je ze op je huid smeert. Lijkt mij.

      Groetjes,
      Julia

      Verwijderen
  12. Hi Julia,

    Bedankt voor je antwoord.
    Ik bedoelde überhaupt bij zeep maken, de zeepvlokken zijn immers ook gemaakt voordat je ze uiteindelijk wer laat oplossen om weer vloeibare zeep te maken, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anoniem,
      Bij deze ingrediënten, dan bedoel ik: natuurlijke ingrediënten.
      Marseillezeep (en ander natuurlijk zeep) is gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten, zonder conserveringsmiddel en kleurstoffen. Witte Marseillezeep is vervaardigd uit plantaardige olie, kopra (gedroogde kokosnoot) en palmolie. Groene versie is vervaardigd uit olijfolie, kopra en palmolie.
      Vroeger maakten mensen ook zeep ;-)))).
      Het is pas in de afgelopen 50-80 jaar dat zeep 'chemisch' is geworden ;-(((.
      Groetjes,
      Julia

      Verwijderen
  13. Hi, ja zeep bestaat al ontzettend lang, wist je dat het per toeval is ontdekt? Echt grappig. Maar even terug over de zeep, ik weet dat Marseille zeep bestaat uit natuurlijke ingrediënten. Maar ik had het in dit geval over het verzepingsproces, dus het proces dat nodig is om de zeep überhaupt te maken. Doorgaans is er natriumhydroxide nodig om het verzepingsproces op gang te brengen. Wat betekent dat er wel een chemische behandeling nodig is om de zeep te verkrijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi, heeft er iemand misschien een idee om een geuroplossing te maken met essentiële olieen? Ik heb zo een leuk potje, flesje met houten stokjes erin. Maar de parfum die daarbij hoort wil ik niet gebruiken maar zelf een geurtje maken dmv essentiële olieen. Maar hoe pak ik dat aan, water met de olie vevlliegt snel, maar als je het ergens anders in oplost, zou dat wel lukken?

    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Essentiële oliën (citroen, mandarijn, lavendel) kun je kopen bij de Natuurwinkel e.d.
      Let op dat je een echte koopt en niet een syntetische.
      Die kun je gerust toevoegen aan je zeeoplossing (gewoon er door roeren).
      Gebruik ik ook dagelijks (de zeep dan ;-)))
      Gr,
      Julia

      Verwijderen
  15. Ja, ik heb echte essentiële olieen gekocht, maar toevoegen aan zeep werkt denk ik niet als geurverspreider toch? Ik heb zo een flesje waar je houten stokjes inzet en de stokjes zuigen dan de parfum op en verspreiden het als luchtverfrisser. Voor bijv. Op het toilet zeg maar en het staat zo leuk zo een flesje vind ik. Ik wil juist geen synthetische geurverspreider meer gebruiken in huis maar de lucht zuiver houden.

    Groetjes Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Claudia,
      Waar jij het over hebt, ken ik niet. Ik heb ze gewoon in glas van de Natuurwinkel met een glazen 'druppelaar'.
      Ik doe gewoon een paar druppels bij de zeep en vervolgens ruikt de zeep naar die geur.
      Ook heb ik een paar druppels bij de stofzuiger gedaan (in het opvangbank - die van ons is zonder zak) en dat verspreidt mooi de geur.
      Soms druppel ik het gewoon op het (vloer)kleed. In de wc heb ik (zelfgemaakte) potpourri staan.
      Gr,
      Julia

      Verwijderen
  16. Hi Julia, misschien was ik niet duidelijk. De olie zit gewoon in een druppelaar net als bij jou. Maar het potje/flesje met houten stokjes heb ik apart gekocht, in het flesje zit dan al parfum, maar dat heb ik eruit gekiept omdat het syntetische parfum/luchtverfrisser is. Het flesje met stokjes wil ik graag gebruiken omdat het leuk staat en dan zelf een geurverfrisser maken mbv essentiële olieen. Maar ja, hoe maak ik de geurverfrisser mbv essentiële olieen, ze luur gebruiken kost wel erg veel geld, daarom vroeg ik mij af of iemand zelf een geurverfrisser maak misschien?

    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Claudia,
      Dat weet ik helaas ook niet.
      Maar misschien kun je zoeken op het Net.
      Gr,
      Julia

      Verwijderen
  17. Hoi, die zeepjes willen maar niet lukken bij mij. Het blijft zo klonten en nu heb ik niet alle vlokken in een keer erbij gedaan maar in beetjes en nog blijft het klonten. Ik baal er echt wel van.

    Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo, ik kom hier terecht na een zoekopdracht in Google over het zelf maken van shampoo op basis van marseillezeep.
    Maar op de vraag van Claudia, over het maken van een geurverfrisser, kan ik wel antwoorden :-)
    Neem een neutrale draagolie en vul daarmee het flesje, voeg essentiele olieën bij voor de geur en een scheutje vodka (of pure alcohol), schudden en klaar! De alcohol zorgt ervoor dat de geur vlugger opgenomen wordt door de stokjes. Voor optimaal effect, de stokjes om de andere dag draaien, zodat de stokjes goed doordrenkt blijven van het parfum.

    BeantwoordenVerwijderen

Super als je een reactie achterlaat maar wel graag met respect voor elkaar. Reacties met webadressen worden NIET gepubliceerd.